Mit hjerte smelter fuldstændig når godt 160 børne- og voksenstemmer synger med på Nu tændes der et lys i kvæld mens lysene i adventskransen skinner i det dunkle morgensangslokale. Det er en stille og højtidelig stund, og et godt afbræk i hele juleræset. Det er en helt særlig start på morgenen, som jeg kunne unde alle inden hverdagens pligter og arbejde begynder.

Julen er fyldt med traditioner, og vi nyder dem i fulde drag. Morgensang foran skolen er efterhånden også blevet en tradition, som er både hyggelig og smuk. I morges stod en flok forældre og sang akkompagneret af både guitar, tværfløjte og violin. Tak for sangen! Det gav en fantastisk start på dagen.

Inden julefreden sænker sig helt, skal vi både i kirke og have juleafslutning. Vi skal i kirke på tirsdag den 20. december i to hold. Kl. 8.30 skal 0. – 4.  i kirke og kl. 12.00 skal 5. – 8. klasse i kirke. Onsdag den 21. december holder vi juleafslutning både morgen og over middag. I er både velkomne til morgensang kl. 8.10 og til fælles juleafslutning kl. 12.15 – 13.15. Begge dele holdes i multisalen.

Onsdag den 4. januar starter vi op igen. Udover lidt ekstra tid i klassen efter morgensang, er det med helt normalt skema. Derefter følger en ”rugbrøds-periode” med almindeligt skema, afbrudt af en enkelt fagdag, frem til uge 6, hvor hele skolen bliver omdannet til minisamfundet Gnillev – det kommer I til at høre meget mere om efter jul.

Torsdag den 12. januar har vi fælles forældreaften fra 19.00 – ca. 21.30. Det bliver en aften hvor vi i fællesskab skal genbesøge børnehaven og friskolens formål og værdier, men hvor vi også skal kigge ind i fremtiden og drøfte hvilken skole vi – forældre og personale i fællesskab – ønsker os fremadrettet. Vi har en masse temaer i spil til den aften, og vi glæder os rigtig meget til at drøfte dem med jer.

Inden vi går på juleferie, må I gerne kigge efter glemt tøj på hylderne i aulaen. Det tøj, der ikke er afhentet når vi går på juleferie, bliver sendt til Ukraine med Post Nord, som sender tøjet gratis. Hvis I omvendt har vintertøj, som I kan undvære, kan I aflevere det i den kasse, som står i aulaen, så sørger vi for, at det kommer med.

Sidste år kunne vi ikke holde nogen fælles juleafslutning grundet corona og året sidste fredagsbrev blev en videohilsen hjemme fra mig. I år har vi mulighed for at ønske hinanden god jul ansigt til ansigt, så dette fredagsbrev bliver det sidste for i år. Jeg vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår. Jeg glæder mig rigtig meget til at gå 2023 i møde sammen med alle jer på Velling Friskole.

De bedste julehilsner,