I får lige en lille fredagsupdate herfra ovenpå en næsten helt almindelig uge, hvor vi har haft et næsten helt normalt skema – altså lige på nær fagdagen i tirsdags.

Nyansættelse

I onsdags havde vi samtaler til Sussies barselsvikariat, og vi har heldigvis fundet en rigtig god vikar for Sussie. Hun hedder Birgitte Pallesen, og hun har skrevet en lille hilsen til alle os på skolen:

Hej Velling Friskole!

Jeg hedder Birgitte Pallesen og glæder mig rigtig meget til at lære børn, forældre, kollegaer og skolen at kende.

Jeg har været lærer i 25 år og stod netop og ledte efter et sted at gøre virke efter en lang selvvalgt ferie i efteråret gennem Europa sammen med min ægtefælle. Og så dukkede Velling op! – hvor heldig kan man lige være?

Tidligere var jeg bosat i Sønderjylland, hvor jeg blandt andet var ansat 12 år på Skibelund Gymnastik- og Idrætsefterskole Efterskole, var specialskolelærer og underviste ukrainske børn fra Bolderslev Asylcenter. Men da vi 1. november solgte vores hus i Haderslev, flyttede vi til sommerhuset i Houstrup, som nu bliver min base frem til sommer.

Jeg elsker at undervise og har altid undervist i dansk, kulturfag, madkunstskab og billedkunst, men jeg har også mange interesser.

Jeg er gift med Asbjørn, der er efterskolemand, og sammen har vi 3 voksne børn, der alle har gået på Rødding Friskole, så jeg kender ånden og skoleformen.

Jeg ser frem til at hilse på jer alle sammen, blive en del af fællesskabet og få foråret til at blomstre i Velling.

De bedste hilsner

Birgitte

Birgitte kommer og hilser på inden jul, så hun blandt andet kan møde sine kommende kolleger og elever inden hun starter op til januar.

Juleværksteder

Onsdag og torsdag i næste uge er der traditionen tro juleværksteder. Onsdag og torsdag skal 0. og 1. klasse møde fra 8.10 – 12.30 og 2. – 8. klasse skal blive en time længere indtil 13.25. Fredag står den på krybbespil, julepyntning, julesange, nisseløb arrangeret af 8. klasse og masser af julehygge. Den dag har alle elever fri kl. 13.25.

Det er dejligt at opleve forventningens glæde blandt børnene, når snakken går på juleværksteder, og I får helt sikkert en masse dejlige, hjemmelavede gaver under juletræet igen i år. Alle juleværkstederne er blevet præsenteret i denne uge, og en del elever, har undret sig over, hvad mit værksted mon er? Der kommer desværre ikke noget værksted fra min hånd i år. I stedet kommer jeg til at tilbringe næste uge bag skærmen på hjemmekontoret, hvor jeg skal skrive afgangsprojekt i ledelse. Når det mundtlige forsvar er overstået, bliver det afslutningen på godt fire år med uddannelse sideløbende med jobbet, og jeg glæder mig enormt meget til at blive færdig.

Krybbespil
En af værkstederne i næste uge er et skuespil.
Torsdag den 24. november er der 18 elever, der har valgt, at de vil være med til at lave et skuespil om Jesus´ fødsel.
Det færdige resultat vil vi vise 2 gange.
På torsdag kl. 13.00 (generalprøve) for forældre, bedsteforældre og andre interesserede.
Og igen fredag morgen kl. 8.30, hvor alle også er velkomne.
De elever fra 0. og 1. klasse, der har meldt sig, har altså først fri 13.25 om torsdagen.
Vi viser forestillingen i gymnastiksalen.

Hilsen Kirsten

Ny hjemmeside

Vi er ved at få lavet en ny hjemmeside sammen med Naturhuset, så én hjemmeside giver adgang til både skole og børnehave. Vi glæder os rigtig meget til at få én samlet hjemmeside, hvor der er blandt andet, kommer en dynamisk kalender, så I forældre får bedre overblik over, hvad der sker både det ene og det andet sted. I den forbindelse, kommer der en professionel fotograf den 1. december. Han tager stemnings- og hverdagsbilleder af livet på skolen, og følger det meste af skoledagen. Hvis I ikke vil have, at jeres barn bliver fotograferet til hjemmesiden, skal I skrive det til mig inden den 1. december.

I øvrigt er vores nuværende hjemmeside opdateret med bl.a. et skriv omkring lån af skolen. I kan finde det under Friskolens ABC, men jeg vedlægger det også her.

Når I låner skolen til klassefødselsdage og arrangementer

Jeg slutter af med at minde om et par vigtige datoer i december:

Den 7. december har vi Åben Morgensang

Den 13. december går 6. klasse Luciaoptog

Den 21. december slutter dagen vi af med fælles julehygge for både elever og forældre, inden eleverne går på juleferie (de præcise tidspunkter kommer senere, men eleverne får fri 13.25).

Jeg springer fredagsbrevet over i næste uge og skriver på afgangsprojektet i stedet.

Jeg håber, I får en dejlig weekend,