Det har været skønt at komme i gang efter efterårsferien, og som altid foregår der en hel masse rundt omkring på skolen.

Til morgensang har vi været så heldige at både 0. klasse og 5. – 6. klasses musikhold har spillet for os i løbet af ugen, hvilket altid giver en ekstra god start på morgenen. Det er samtidig enormt hyggeligt, når I forældre kigger forbi til morgensang – I er altid velkomne.

I går havde vi læsebånd for 0. – 5. klasse i vores fælles ”bånd” over middag. I den forbindelse kom der en masse frivillige forældre- og bedsteforældre, som hjalp til med at få en god læsestund. Det var helt fantastisk at se engagementet i alle de små læsegrupper, der opstod rundt om på skolen, og det lægger op til mange kommende stjernestunder for både børn og forældre/bedsteforældre.

I dag har vi besøg af lærerne fra Billum Friskole. Til forårets fælleslejrskole, bytter vi skole med Billum Friskole, og i den forbindelse ville de gerne besøge os, som en del af deres pædagogiske dage. Det er altid spændene med besøg udefra, hvor man kan øse ud af egne erfaringer i bytte for ny inspiration, Kaffemaskinen har ikke stået stille hele formiddagen, og der er rigeligt at snakke om, når man lige pludselig fordobler antallet af friskolelærere på lærerværelset.

Ugens sluttes af med (u)hygge i Bruns Hus, for alle der har lyst og som tør, at se hvordan 5. – 6. årgang har forvandlet huset til et spøgelseshus. Eleverne har lagt en masse energi i projektet, og det bliver helt sikkert en fed oplevelse.

I næste uge sender vi 7. og 8. klasse til København på kultur og teatertur. Jeg håber, I får en fantastisk tur med masser af fede storbyoplevelser. Imens bliver 0. – 6. klasserne hjemme og har emneuge. De mindste skal arbejde med sanser, 2. – 4. klasse arbejder med u-landskalenderen og Tunesien og 5. – 6. klasse har filmprojekt omkring skoledilemmaer.

Husk i øvrigt, at der er generalforsamling i Støtteforeningen den 3. november kl. 19.30. Vil man gerne være medlem af støtteforeningen, melder man sig ind ved at betale 75 kr. på MobilePay nr. 15359.

Trivselsmålinger

Skolen er i færd med at gennemføre en undervisningsmiljøvurdering, og det betyder blandt andet, at vi har gennemført trivselsmålinger i alle klasser. Trivselsmålingerne kommer til at ligge på hjemmesiden, når vi har fået de sidste besvarelser med.

Vores generelle mavefornemmelse er, at langt de fleste børn er glade for skolen og at de har det godt. Det er altid rart at få bakket sin mavefornemmelse op af data, og vi har nogle rigtig fine trivselsmålinger igen i år, der viser, at stort set alle vores elever er glade for skolen og føler, at de trives godt i klasserne og i undervisningen.

Trivselsmålinger kan også give anledning til nysgerrighed og undren over nogle tematikker, som vi gerne vil kigge nærmere på. Det kan handle om f.eks. motivation i undervisningen, medbestemmelse, fællesskabsfølelse, udeområder eller noget helt andet.

Når jeg har været i dybden med trivselsmålingerne, er planen at involvere elevdemokrati i forhold til de temaer, hvor der er potentiale for at blive bedre. Målingerne bliver på den måde fulgt op af en snak ude i klasserne, så elevernes stemme kommer i spil gennem andet end et spørgeskema. Det er trods alt deres skoledag, det drejer sig om.

Det er en spændende proces, og det er altid spændende at blive klogere omkring den måde, vi driver skole på – særligt når vi får hjælp fra vores 160 eksperter på egen skolegang.

Cool kids

Desværre døjer flere børn generelt med angst eller angstlignende symptomer i perioder. Ringkøbing-Skjern Kommune har nye Cool Kids forløb i foråret, som børn på Velling Friskole også må deltage i. Forløbene faciliteres af kommunens PPR-psykologer, og er gruppeforløb, hvor børnene og deres familier lærer nogle konkrete værktøjer til håndtering af angst. Man melder selv sit barn til via nedenstående link.

Tilmeldingsfrister til cool kids i foråret 2023:

Der starter 3 gruppeforløb til januar/februar 2023. Alle gruppeforløb afholdes om eftermiddagen.

Cool Kids forløbet (8-13 år) har opstart januar/februar 2023 og ansøgningsfristen er den 4. december 2022. Forsamtaler forventes afholdt inden jul eller start januar 2023.

Chilled forløbet (13-17 år) har opstart januar/februar 2023 og ansøgningsfristen er den 4. december 2022. Forsamtaler forventes afholdt inden jul eller start januar 2023.

Cool Kids forløbet – med autisme eller lignende (8-14 år) har opstart januar/februar 2023 og ansøgningsfristen er den 4. december 2022. Forsamtaler forventes afholdt inden jul eller start januar 2023.

For at komme i betragtning til forløbet skal I udfylde et ansøgningsskema. Skemaet finder I på:

I vil derefter blive kontaktet. Hvis det vurderes, at I ligger indenfor målgruppen, vil I blive indkaldt til en forsamtale. Herefter foretages den endelige visitation.

Da det er usikkert, hvor mange henvendelser der kommer, kan det ikke garanteres, at alle i målgruppen, vil kunne tilbydes forsamtale/behandling

Der kræves ingen henvisning fra læge eller andre professionelle.

Jeg håber, I får en dejlig og nyder den ekstra time, som vi får forærende på søndag,