Fredagsbrev uge 33


Billedet indeholder sandsynligvis: 5 personer, indendørs

 

Kære forældre

Tak for sidst. Jeg tænker vi sammen fik sparket friskolen i gang med en fest 1. skoledag. Dejligt at få alle eleverne tilbage igen og liv på friskolen. En skole er nu sjovest, når den er fyldt med børn.

Stemningen her de første par dage er rigtig god i alle klasser.

Som altid starter vi jo ud med fire trivselsdag, og det indebærer altid en overnatning for 2.-8. klasse. Den har de på mandag. Man kunne måske foranlediges til at tro, at trivselsdage betyder vi sidder og snakker med hinanden flere dage i træk, men det er altså ikke helt sådan det foregår. Vi bruger dagene til fælles aktiviteter på kryds og på tværs. Vi forbereder os på overnatningen mandag til tirsdag, pynter klasseværelserne op, lærer vores følgevenner at kende og meget meget mere.

I et fredagsbrev inden sommerferien fortalte jeg lidt om det, at jeres børn skal indgå i nye konstellationer, og det for nogen godt kan være lidt svært. Vi har endnu ikke oplevet, at det ikke er lykkedes at skabe nye gode relationer, så kommer jeres børn hjem og nævner at det slet ikke er det samme som sidste år, så fortæl dem om den gode frø og solsikken.

Gå med lyset vær positiv i møde med det nye og så husk at være ordentlig. Hold øje med andre og læg mærke til om de trives og har det godt. Den gode frø klapper kammeraten på skulderen og siger “du er go´nok”.

Billedet indeholder sandsynligvis: en eller flere personer og barn

 

I morges øvede vi os til Kulturfloden på Ringkøbing Torv i eftermiddag. Vi havde besøg af et par teaterfolk, og det virker til at vores elever glæder sig. Det gør vi også, det var en rigtig sjov morgen. Vi har nogle super dygtige elever der i den store flok siger “ja” og er medspillere. Så kan alt faktisk lade sig gøre.

Vi er en friskole, og selvfølgelig skal vi bare hoppe med her og på den måde være en del af kulturlivet.

Vi håber at se jer som publikum.

Her er et uddrag af 1. skoledags talen, tænker det er ret vigtig at alle er orienteret om vores fokuspunkt og værdier / holdninger.

Billedet indeholder sandsynligvis: 8 personer, barn og sko

 

Elevinddragelse

I Folkeskolens formål står der at skolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati«.

Dette er vi naturligvis også forpligtet på som friskole.
Et netop overstået forskningsprojekt gør op med årtiers fokus på test og målinger, og lytter til dem det egentlig drejer sig om børnene. Inddrager man børnene i planlægningen af undervisningen, så øges deres engagement. Og det viser sig at de rigtig gerne vil lære. Når eleverne oplever, at det, de siger, faktisk har indflydelse på undervisningen, så sker der noget med deres engagement. Blandt andet mener flertallet af børnene, at variation i undervisningen, mulighed for at tage en pause og indflydelse på hvem man arbejder sammen med, er vigtigt for god undervisning.

Vi taler ofte om hvordan vi involverer og inddrager børnene. Det handler ikke om at børnene skal tage ansvar for egen læring, ansvaret ligger hos læreren, men man kan jo have indflydelse på så mange andre måder. Elevmødet er et af de steder, hvor vi for så vidt muligt forsøger at komme eleverne i møde, og lader dem få indflydelse på deres skolegang. Vi er også opmærksomme på at inddrage eleverne i alt den daglige undervisning, på et plan der er passende til deres alder.

Billedet indeholder sandsynligvis: 11 personer, smilende personer, folk, der står

 

Fokus på fravær

Rigtig tit arbejder vi på kryds og tværs af klasserne og i mange forskellige konstellationer. Gruppearbejde er en vigtig del af undervisningen, og således er vi ofte afhængige af hinandens tilstedeværelse.
Vi har i dette skoleår valgt at sætte fokus på fravær, fordi vi oplever, at det bliver mere almindeligt at tage sit barn ud af undervisningen i ny og næ. Sygdom kan man ikke stå imod, og selvfølgelig skal der være plads til en uges ferie uden for de ordinære ferier. Men skal man til tandlæge, læge eller noget helt tredje, behøves man måske ikke en hel fridag. Tit er der et par kammerater der står tilbage som ikke lige kan få gennemført det de skal, fordi der mangler en. Vi har ofte pralet af lavt sygefravær blandt vores elever, og det håber vi fortsat vi kan, da vi ser det som et sundhedstegn. De andre små fridage håber vi I vil hjælpe os med at begrænse. Vi vil helst ikke have en kultur, hvor det er helt okay at snuppe en fridag ind imellem.

 

Billedet indeholder sandsynligvis: 5 personer, smilende personer

Fællesskab

På VF er fællesskab et nøgleord – når det kommer til trivsel og læring.
Fællesskab er en stærk drivkraft. Det styrker børn at være en del af et fællesskab og giver dem mod på at handle, på at skabe en bedre verden omkring sig.

I som friskoleforældre er en vigtig del af det forpligtende fællesskab. Friskolen kan ikke alene gøre børnene til stærke individer, hvis ikke I bakker op på hjemmefronten. Det gælder hele vejen op fra de små klasser til udskolingen. I forældre skal have fokus på, om der er nogen der kan komme til at stå alene i en eller anden social sammenhæng. Vær ikke bange for at spørge ind til jeres børns ageren på de sociale medier, eller når der f.eks. er blevet delt invitationer ud til det ene eller andet. Snak med jeres børn og hør dem efter om alle er med, og om de måske tænker, at der kan være en der kan komme til at stå alene. Det er voldsomt at blive valgt fra og vildt dejligt at blive valgt til.
I et forpligtende fællesskab har den enkelte naturligvis også et ansvar for at blive en del af fællesskabet hvad angår opførsel, adfærd og lignende. Det er også noget man skal gøre sig fortjent til.
Vi kan ikke elske hinanden alle sammen, men vi kan opføre os ordentligt ved at være et ordentligt menneske (en god frø), der tænker på andre end blot os selv, og det gælder såvel børn som voksne.

 

Billedet indeholder sandsynligvis: 1 person, barn

Lillekor

På næste fredag d. 23/8 starter vi igen med Lillekor.
Det er et tilbud for alle børn i 1. – 4. klasse og er fra 12. 40 – 13.20.
Vi skal synge og danse en masse sjove, rytmiske og glade sange.
Nogle i kanon og nogle med små 2. stemmer. Nogle på engelsk og nogle på afrikansk.
Vi skal, som vi plejer, optræde ved mange af skolens arrangementer, og til foråret skal vi lave en lille minimusical.
Kom og vær med til at slutte ugen af på en festlig måde 😊
Første gang er en prøvegang.
Mange hilsner fra Kirsten

Billedet indeholder sandsynligvis: 4 personer, folk, der står, sko og indendørs

Nyansættelser

Der er nu kommet aftaler i stand på sekretær og pedelsiden.

Pr. 16. september kan vi byde vores nye sekretær Sine Grønlund velkommen. Sine er 29, bor I hover og har taget en bachelor i økonomi. Sine vil primært være at finde på kontoret, men helt sikkert også ude blandt os alle i alle mulige sammenhænge.

På pedelsiden har vi ansat Jesper Nielsen. Jesper er far til Marie Louise 6., Anne Camille 4. og Emma Liv i 0. Jesper arbejder som pedel på Fjordvang Ungdomsskole, men han kan heldigvis også finde tid til at hjælpe os i nogle timer. Jesper skal indgå i et pedelteam sammen med Martin, og han vil starte hos os den 1. september.

Vi glæder os naturligvis rigtig meget til samarbejdet med både Jesper og Sine.

Sidste

 

Rigtig god weekend – vi glæder os simpelthen allerede til på mandag.

På hele personalets vegne

Peer